23948sdkhjf

Kirppu-stiftere har skabt millionselskab: Nu drømmer de endnu større

På ti år har Kirppu etableret sig i den danske detailbranche, og nu fortæller direktøren for kæden også om både udlandsambitioner og onlinesatsning

Fra et møde i Finland til i dag et detailkoncept i Danmark - med vind i sejlene. 

Loppesupermarkedet Kirppu runder i indeværende kalenderår ti år i dansk detailhandel, og fra den første butik åbnede i 2014 i Hillerød er yderligere 26 kommet til igennem årene.

Og mange flere venter i fremtiden, lover Kirppus adm. direktør - og medstifter - Morten Bøjland.

- Da vi startede kæden, var målet 30 butikker, og det er vi jo meget tæt på nu. Så i vores strategi hedder målet i stedet 50 butikker i fremtiden. Og helt konkret er det 40 butikker i sommeren 2027, og det når vi. Det er jeg helt sikker på, fortæller Kirppu-direktøren. 

Han og den øvrige Kirppu-ledelse kan i resten af 2024 se frem til butiksåbninger i henholdsvis Helsingør, Skive og Esbjerg - mens der også allerede er konkrete planer for en lignende åbning i Nyborg i starten af 2025. 

- Egentlig hedder ambitionen én butik i kvartalet. Det har til tider været svært, men i øjeblikket går det lettere. Det handler om både udbud og efterspørgsel, i forhold til hvordan markedet bevæger sig, siger han. 

Kirppu

  • Kirppu betyder loppe på finsk, og navnet er et venligt nik til Finland som tak for ideen.
  • Kirppu sælger over fem mio. loppefund om året - det sker gennem kundernes egne stande, hvorfra de sælger genbrugsartikler som tøj, møbler og lignende. 
  • Kæden har en årlig omsætning på mere end 300 mio kr.
  • Butikkerne er typisk mellem omkring 1000 kvadratmeter store - nogle større. 
  • Kirppu Loppesupermarked var det første reolmarked i Danmark og åbnede deres første butik i 2014.
  • Kæden beskæftiger 450 mennesker på tværs af butikkerne og hovedkontoret.
  • Kæden er landsdækkende og tæller i skrivende stund 27 butikker.

Kilde: Kirppu

At bygge på

Morten Bøjland stiftede i sin tid Kirppu med sin forretningspartner og gode ven Claus Andreasen - men ingen af dem havde nogen reel detailerfaring. 

Men efter rådgivning og sparring med folk i deres omgangskreds og professionelle netværk gik de i banken for at præsentere deres koncept - og krydsede derfra fingre for et 'ja' til den økonomiske støtte til projektet.

Det fik de - til deres egen overraskelse, erindrer Morten Bøjland. 

- Så det var med hånden på kogepladen. Vi smed, hvad vi nu havde af værdier, i puljen og gik all-in på Kirppu, siger han. 

Siden har duoen ikke set sig tilbage. 

Og selvom det blot startede med én butik i Hillerød, har det hele tiden været planen at gøre Kirppu til en kæde - også en landsdækkende én af slagsen. 

Blot lidt over et år efter den første butiksåbning - forud for butik nummer to - var både Claus Andreasen og Morten Bøjland fuldtidsansatte i Kirppu-selskabet. 

Det blev besluttet for at modsvare den store mængde af deres fritid, som de to stiftere brugte på projektet. 

- Der har været bump undervejs, og det har krævet blod, sved og tårer at komme hertil, hvor vi er i dag. Men tingene lykkes, hvis man arbejder hårdt for det, og det har vi gjort, fastslår Morten Bøjland. 

Kirppu Group ApS
Regnskabsår 2022 2021 2020
Valuta mio. DKK mio. DKK mio. DKK
Nettoomsætning - - -
Bruttofortjeneste 7,3 8,0 6,9
Resultat af primær drift 0,1 2,6 1,7
Resultat før skat 2,6 1,0 2,8
Årets resultat 2,7 0,4 2,4
Balancestatus 18,5 14,8 17,0
Egenkapital 6,7 4,2 4,5
Antal ansatte 12 10 8
Kilde: CVR

Konkurrence på markedet

Siden starten i 2014 har markedet for salg af genbrugsartikler "ændret sig markant", mener Morten Bøjland. 

- Der er virkelig sket et stort skifte i forhold til, hvordan særligt unge mennesker betragter og forholder sig til genbrugstøj. Engang var det noget af det pinligste at iklæde sig, men i dag oplever vi en helt anden popularitet på netop den kategori, siger Kirppu-stifteren. 

Han nævner som eksempel på den tiltagende efterspørgsel på genbrugstøj, som han betegner som én af de varekategorier med størst vækst i Kirppu-kæden, at antallet af prøverum i nye butikker typisk er mellem seks og otte - mod tidligere to af slagsen. 

- Så der er ingen tvivl om, at der er nogle tøjproducenter og modeselskaber, der sælger lidt mindre i stykantal i dag og også vil gøre det i fremtiden, spår Morten Bøjland. 

Derudover kan han helt konkret også mærke, hvordan interessen omkring Kirppu - og anseelsen af selskabets størrelse - er begyndt at sprede sig i branchen. 

Nu er det ikke længere dem, der skal opsøge nye, potentielle butikslokationer og personale - eller kunder for den sags skyld. 

- Ude i markedet har folk fundet ud af, at vi kan generere kundestrøm, og det smitter i den grad også af på de andre butikker, der ligger i vores nærhed. Så vi er blevet populære at have med i snakke om større detailprojekter.

- Det fortæller mig, at vi har ramt noget. Det er der ingen tvivl om. Vores besøgstal er ikke helt oppe på, at vi har besøg af det, der svarer til Danmarks befolkning, én gang om året - men det er tæt på. Så vi har spillet ind i noget, der er en trend, og vi kan også mærke, at der kommer flere og flere kunder i vores butikker, siger Morten Bøjland. 

Udlandet

Med flere butikker i pipelinen - og ambitionerne om at ramme 40 af slagsen om tre år - virker det også oplagt for Kirppu at tænke i øvrige forretningsben for at supplere væksten i selskabet. 

Morten Bøjland slår da også fast, at det er en del af den fremadrettede strategi - både at kigge mod udlandet, men også at skærpe onlineforretningen herhjemme i Danmark. 

- I forhold til udlandet er vi i en undersøgelsesfase. Vi undersøger, om der kan ligge en forretning i at udvide til Tyskland, Holland eller Sverige på sigt, men samtidig har vi også fokus på at optimere vores forretning online, siger Morten Bøjland. 

Han kan i salgstallene for eksempelvis butikker i Nord- og Sønderjylland se, at der er kommet en voksende interesse fra udenlandske kunder, og det bekræfter også blot direktøren i, at det er en potentiel vej at gå for Kirppu rent strategisk. 

Han understreger dog samtidig, at det også har været vigtigt for ham og de øvrige stiftere af Kirppu at få den rigtige organisation bygget op - netop for at kunne skalere forretningen på sigt. 

- I starten var vi kun fire, der - som opgaverne hobede sig op - blot skulle arbejde endnu hårdere. Så vi har faktisk brugt de sidste to år på at sammensætte en organisation, der kan håndtere det øgede arbejdspres som følge af de flere butikker, men som også ruster os til fremtidens strategiske investeringer, tilføjer han. 

Morten Bøjland og de øvrige investorer i Kirppu kunne i det seneste regnskabsår notere sig et rekordoverskud på 2,7 mio. kr. efter skat.

Kirppus ejerstruktur

  • Kirppu-selskabet er ejet af fire personer: 
  • Medstifter Morten Bøjland: 30 procent
  • Medstifter Claus Andreasen: 30 procent
  • Investor Anders Gregers Pedersen: 30 procent
  • Investor Jesper Følbæk Nielsen: 5 procent
  • Investor Peter Følbæk Nielsen: 5 procent

Kilde: CVR

Se nøgletal for:
Læs mere om: genbrug detailhandel
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.703